تشابه عملکرد انسولین و حلزونهای دریایی چیست؟ رویکرد جدید به درمان دیابت

حلزونهای مخروطی شکارچیان دریایی هستند که از طریق تزریق سم شکار خود را (ماهی ) به دام می اندازند. این سم شامل ترکیبی از مواد مختلف می باشد. یکی از اجزاء سم این حلزونها بنام conopeptidesبدلیل مصرف وخواص دارویی فوق العاده اش معروف می باشد.

یکی از انواع کونوپپتیدها، ziconotidیا priattاست که بعنوان داروی ضد درد تجویز می شود. این دارو یکی از اولین داروهایی است که شامل ماده ای از یک ارگانیسم دریایی می باشد.

محققین دانشگاه های آمریکا و کانادا به بررسی سم حلزون مخروطی گونه یcanus striatus  پرداختند. آنها توانستند نشان دهند که یک پپتید خاص بنام conkunitzin – S1می تواند ترشح انسولین در سلولهای پانکراس را تغییر دهد. یافته های این تحقیق در مجله ی علمی EMBo Molecular Medicineبه چاپ رسید.

پرفسور Terlauاز دانشگاه kielمی گوید: استفاده از این پپتید می تواند راه جدیدی برای درمان دیابت نوع 2 باشد. عملکرد برخی از موادی که معمولاً برای درمان دیابت نوع 2 بکار می روند مستقل از مقدار قند خون می باشد. این موضوع سبب می شود که این داروها سبب افت قند خون یا هیپوگلایسمی نشود. آنچه در مورد پپتید conkunitzin – S1جالب است تاثیر اختصاصی این ماده است به همین علت مصرف این ماده احتمال بروز تاثیرات جانبی مضر مانند هیپوگلایسمی را به حداقل می رساند.

گلوکز بخشی از مواد غذایی ما را تشکیل میدهد که بعد از ورود آن به بدن بطور شیمیایی تجزیه می شود و وارد جریان خون می شود سپس سیستم گوارش (سلولهای پانکراس) با ترشح انسولین اجازه ی ورود قند را به سلولها صادر می کند. دربیماران مبتلا به دیابت نوع 2، این مکانیزم دچار اختلال شده است ومقدار غلظت قند در خون افزایش می یابد و فرد به هایپرگلایسمی مبتلا می شود.

پپتید conkunitzin – S1با اتصال به کانال پتاسیمی خاصی در سلولهای پانکراس سبب افزایش موقت ترشح انسولین تنها زمانیکه مقدار قند خون  بالا باشد، می گردد.

 دانشمندان با انجام آزمایش تحمل گلوکز دریافتند که ماده ی conkunitzin – S1سبب هیپوگلایسمی نمی شود. به عبارت دیگر، تأثیرات مضر بارز برخی داروهای رایج درمان دیابت نوع 2 با مصرف پپتید conkunitzin – S1رخ نمی دهد .

دکتر Terlauمی گوید: ما بروی تهیه ی این پپتید بصورت داروی خوراکی در حال تحقیق هستیم.

منبع : www. sciencedaily.com